San Francisco i kort version...

Inte några nyheter från syrran ännu.. Går bara och väntar och väntar och väntar..

Då har Anna kommit hit =) Just nu har jag precis släppt barnen på skolan och Anna ligger och sover.. Det spöregnar ute så vet inte riktigt vad vi ska hitta på idag.. blir lugnt kanske?

Iaf... San Francisco var helt otroligt! Jättefint och mäktigt..Vi har gått oavbrutet två dagar i rad så jg känner lite i mina vader idag och min ländrygg värker vill jag lova! =) Men det var det värt..
Jag åkte tåg i lördags morse till San Francisco.. När jag väl kom dit ösregnade det. Kul, tänkte jag.. Såg att det var nån form av demonstration mot dödstraff.. Tog en taxi till vårat vandrarhem .. då började vi åka upp och ner på gatorna och det är INTE LITE det lutar vill jag lova.. Anna dök upp sådär 20-30 min efter mig.. Vi pratade litegrann innan vi gick och åt.. Vi letade en stund men bestämde oss till slut för ett hederligt traditionellt diner jämte hostelet..

Sen bestämde vi oss för att gå utmed pirerna och kolla om vi kunde hinna med en tur ut till Alcatraz redan idag.. Vi gick så vi kom ut till hamnen och strosade omkring där och solen kom fram och det blev kanonväder =) Det gillar vi.. Hur fint som helst att gå utmed pirerna. När vi kom fram till Alcatrazbåten var resten av dagen utsålda men vi köpte biljetter till kl 9 söndag morgon.. Nu bar det av till Lombard street.. Och eftersom det var fint väder och vi gillar att kolla oss runtomkring gick vi dit och så himla långt var det ändå inte.. Men mina damer och herrar.. Här lutar det riktigt ordentligt!! Grymt kul at se.. Efter det tog vi taxi ut till Golden Gate Bron för att hinna innan det blev mörkt och vi hann precis.. När vi gick därifrån hade solen gått ner och vi kunde se staden upplyst.. Jättefint! Vi tog lokalbuss hem till hostelet. Köpte oss en Subway, gick runt vid Union Square en stund innan det blev dusch, tjöt och sängen..

Gick upp tidigt Söndag morgon för att duscha (ja, jag måste duscha på morgonen). Frukost och ihoppackning av våra grejer.. Vi checkade ut och låste in vårat baggage i ett rum bredvid.. Var dock tvungna att köpa två hänglås så vi faktiskt kunde låsa också.. Sen gick vi ut mot Ferry Building för att kolla vår hemresa till Sacramento.. Men det började bli tajt med tid för att hinna med båten ut till Alctraz så vi fick traska på bort mot den piren istället.. På vägen mötte vi en massa människor som joggade och det måste ha varit någon form av lopp den här morgonen. Sen gick vi på båten och åkte ut till Alctatraz. Jättemäktigt får jag säga och otroligt intressant att se.. Tog nog lätt 100 bilder bara härinne.. Man fick en "audio tour" vilken betyder en inspelad visning så man har hörlurar på sig.. låter kanske inte så spännande men väldigt bra faktiskt! Jag gillart!

Efter 2 timmar här så åkte in till hamnen igen.. Vi tog oss till Pier 69 men nu regnade det igen så blev mest att man stressade igenom.. Sen blev det lunch på McDonalds på Fisherman's Wharf.. Kanske inte det bästa men ibland får man ta det som finns. Vi hade liksom inte tid att sätta oss ner och äta kände vi.. Vi gick sedan mot Union Square. Vi passerade LIttle Italy och Chinatown.. jättemysiga områden och kul att se.. När vi kom till Union Square hoppade vi på en klassisk gammaldags spårvagn (Cable car).. Åkte över stan och tillbaka.. Sedan gick vi runt och kollade i några butiker på Union Square, bl a Nike Factory, Levis och Macy's.. Vi var även inne på Louis Vuitton och hittade en jacka för ca 15 000 SEK. Nej tack tänkte vi och gick vidare.. Vid det här laget kände jag att min rygg inte riktigt pallade mer promenader och vi var båda helt slut och jag var återigen hungrig.. Vi tog en Subway igen.. Åt halva på plats, pratade med några Norska tjejer som studerade en termin i Berkeley. Sedan hämtade vi vårat baggage och åkte hem..

Barnen var såå söta och hade målat teckningar åt oss båda när vi kom hem... JT sover inne hos Paul så Anna har hans rum den här veckan.. Absolut inte nödvändigt alls sa jag men skönt kanske att få lite egen space för oss båda den här veckan ändå.. Tror båda två kopplar av på ett annat sätt..

Mer bilder kommer inom kort..


Anna och jag ovanför Lombard street


Lombard street


Golden Gate Bron


Alcatraz

Kommentarer
Postat av: Sigrid

Hej, gillar din blogg grymt mycket! Inspirerande och bra skriven! Kommer klart att läsa/följa din blogg i väntanpå att jag själv kommer i väg :)

2010-01-26 @ 15:39:00
URL: http://sigridiusa.blogg.se/
Postat av: Lisa

åh det stället alltså! sån otrolig utsikt vid lombard street åt alla håll! hoppas du mår bra mona :)

2010-02-07 @ 01:08:09
URL: http://www.litedaochda.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0